Розділи сайту

  • Prev
Урок  1
Що потрібно знати про тютюн і алкоголь дитині? Що корисно знати батькам?

Виберіть слушний момент для розмови. Наприклад: 
(І) ви разом дивитеся щось стосовне цієї проблеми по телевізору; 
(2) у розмові випадково спливло питання про алкоголь або тютюн; (3) хтось поруч із вами палить; 
(4) ви готуєтеся до зустрічі з друзями; 
(5) дитина розповіла вам про урок з профілактики вживання тютюну або алкоголю.
Переконайтеся, що інформація, отримана дитиною, правильна. Опитування школярів виявили, що часто діти не мають об'єктивної інформації, а те, шо їм відомо, просто не¬точно. Особливо часто не стосується відомостей, що здобу¬ваються дітьми з телепередач і фільмів.
Поговоріть з дитиною про найбільш поширені міфи про тютюн і алкоголь і розвійте їх. Для того, щоб вам було легше це зробити, використовуйте інформацію, наведену в таб¬лицях «Міфи і факти про тютюн» і «Міфи і факти про алкоголь»
Міф і Факт
Палять усі. За статистикою, палить  меншість населення. Усі дорослі палять. У нашій країні 60% чоловіків і 75% жінок не палять. Кинути палити легко. Більшість курців безуспішно намагаються кинути палити. Половина курців намагалася кинути хоча б раз. Паління - відносно нешкідливе заняття. Паління — головний фактор ризику захворювань легень і серцево-судинної системи. 90% хворих на рак легень налили. Паління небезпечне тільки для того, хто палить Лікарями встановлено, що паління небезпечне не тільки для здоров'я тих. хто палить, але й тих. хто. знаходячись поруч, вдихає чужий дим.
Міф і Факт             
Алкоголь стимулює, додає сили. Алкоголь пригнічує центральну нервову  систему, загальмовує нормальні реакції організму.
Люди напідпитку дружелюбні та товариські. Звичайно люди, то напилися, втрачають над собою контроль, стають агресивними й злими, вплутуються в бійки. Половина всіх убивств пов'язана із зловживанням алкоголем.
Алкоголь не основна причина смертності серед молоді. Підлітки й молодь найчастіше гинуть у результаті нещасних випадків. пов'язаних зі зловживанням алкоголем чи наркотиками.
Алкоголь - харчовий продукт. Алкоголь не перетравлюється  в шлунку, як їжа. Він попадає просто в кров, а потім у мозок.
Алкоголь може "прочистити мозок". Алкоголь порушує нормальну роботу головного мозку.
Більше людей умирає від наркотиків, ніж від алкоголю. За статистикою, від зловживання алкоголем вмиpaє в кілька разів більше людей, ніж від наркотиків.
Можливо, ви хочете довідатися більше про вживання підлітками тютюну, алкоголю й наркотиків. Кілька найбільш важливих, науково встановлених закономірностей наведені в «Нотатках для батьків».
Нотатки для батьків
Вчені довели, що якщо діти й підлітки вживають тютюн і алкоголь, то збільшується ймовірність того, що надалі вони спробують наркотики. Між передчасним початком статевого життя, зґвалту¬ваннями, небажаними вагітностями, венеричними хворо¬бами підлітків і вживанням алкоголю існує взаємозв'язок. Питуші підлітки частіше потрапляють у перелічені ситуації. Дослідження показали, що різні відхилення в поведінці підлітків рідко трапляються в ізольованому вигляді. Зви¬чайно вживання тютюну, алкоголю, наркотиків супрово¬джується брехнею, дрібним злодійством і хуліганством, про¬гулами занять і поганою успішністю в школі.
Вживання тютюну й алкоголю — складне, суперечливе явище сучасної масової культури. З одного боку, вживання цих речовин не заборонене, а іноді навіть заохочується рекламою в комерційних цілях. З іншого боку, вживання тю¬тюну є встановленим чинником ризику виникнення серцево-судинних і онкологічних захворювань, а вживання алкоголю
ще й причина безлічі нещасних випадків і злочинів. Вжи¬вання тютюну й алкоголю дорослими людьми, напевне, їхня особиста справа, принаймні тоді, коли це не стосується оточуючих. Вживання тютюну й алкоголю дітьми і підлітками
поведінка, що відхиляється. Продаж алкоголю дітям і підліткам забороняється законом.

Урок 2
Як домогтися, щоб дитина радилася з вами?
На хвилину замислитесь над тим як ви розмовляєте із си¬ном або дочкою. Чи часто критикуєте, щось нагадуєте, погро¬жуєте, читаєте лекції або мораль, допитуєте, висміюєте, чіпляєтеся й гарчите? Ніколи? Іноді? Ці поширені методи спіл¬кування з дітьми навіть при найблагіших намірах батьків призводять до втрати довірливих стосунків, ускладнюють і збіднюють спілкування. Уявіть собі, що ви читаєте повчальні лекції друзям або, насміхаючись, критикуєте їх. Навряд чи вони надовго залишаться вашими друзями.
Якшо ви будете поводитися з дітьми як із кращими дру¬зями, то ваші стосунки можуть покращитися.
Коли вам важко або у вас неприємності, чого ви хочете від оточуючих? Щоб вам дали спокій? Уважно вислухали й зрозуміли ваш стан? Діти будь-якого віку будуть ділитися з тими, хто вміє слухати.
Дитині, як і дорослому, властиве прагнення поділитися з кимось своїми проблемами. Якшо батьки не вміють слухати дитину, вона буде шукати іншою слухача, а для батьків буде втрачена чудова можливість установити більш тісний кон¬такт із дитиною.

Як поводитися і дитиною, в якої виникли проблеми?
Багатьох з нас виховували у впевненості, шо злість і роздратування треба стримувати, а страх або тривогу прихо¬вувати. Тому іноді батьки просто не знають, як реагувати на злість або роздратування дитини. Батьки, звичайно ж. не є зловмисниками. Вони роблять це з найкра¬щих міркувань. 

Ефективне спілкування
Ефективне спілкування передбачає наявність взаємної поваги. Взаємна повага, у свою чергу, означає, що і діти, і дорослі відверто й без страху критики або осуду можуть вира¬жати свої переконання й почуття, знаючи, що вони будуть прийняті. Що означає прийняті? Прийняти — означає показати, що вам зрозумілі почуття дитини, навіть якщо ви й не поділяєте її переконань. Людина, яка вміє уважно слухати, сконцентрована на то¬му, що їй говорять. Вона дивиться дитині в очі, нахилена до неї. часто повторює: «Я тебе слухаю уважно!» Іноді вона мовчить, іноді відповідає.
Правила ефективного спілкування
Правило 1. Слухаючи дитину, дайте їй зрозуміти й відчути, що ви розумієте її стан, почуття, пов'язані з тією подією, про яку вона вам розповідає. Для цього вислухайте дитину, а потім своїми словами повторіть те, що вона вам розповіла. Ви уб'єте відразу трьох зайців:
•дитина переконається, що ви її чуєте;
•дитина зможе почути сама себе ніби збоку і краше усвідомити свої почуття; 
•дитина переконається, що ви її зрозуміли праивильно.
Поглинена проблемою або чимось ще засмучена людина звичайно втрачає відчуття перспективи. Уважно слухаючи, ми допомагаємо дитині розібратися в питанні, «перетравити» проблему.
Правило 2. Слухаючи дитину, стежте за її мімікою й жес¬тами, аналізуйте їх. Іноді діти запевняють нас, що в них усе гаразд, але тремтяче підборіддя або блискучі очі говорять зовсім про інше. Коли слова й міміка не збігаються, завжди віддавайте перевагу міміці, виразу обличчя, позі, жестам, гону голосу.
Правило 3. Підтримуйте й підбадьорюйте дитину без слів. Посміхніться, обійміть, підморгніть, поплескайте по плечу, кивайте головою, дивіться в очі, візьміть за руку.
Правило 4. Стежте за тим, яким тоном ви відповідаєте на питання дитини. Ваш тон «говорить» не менш ясно, ніж ваші слова. Він не повинен бути глузливим. У вас може не бути готових відповідей на всі питання.
Правило 5. Заохочуючи дитину, підгримуйте розмову, демонструйте вашу зацікавленість у тому, що вона вам роз¬повідає. Наприклад, запитайте: «А що було далі?» або «Роз¬кажи мені про це...»

Урок З
Як підвищити самооцінку дитини і чому не важливо?
Неспеціалісту може здаватися дивним, що самооцінка людини прямо пов'язана з уживанням тютюну, алкоголю або навіть наркотиків. Однак дослідження показали, що люди, які зловживають цими речовинами, звичайно мають низьку самооцінку. Так і в дитини, що ставиться до самої себе добре, має позитивну, високу самооцінку, скоріше за все. вистачить самоповаги, шоб відмовитися від уживання алкоголю й наркотиків. Вона буде опиратися тиску оточуючих більш активно, ніж та, яка вважає себе «гіршою за інших». П'ять правил підвищення самооцінки дозволять вам підвищить її у вашого сина або дочки.
Правила підвищення самооцінки
Правило 1. Заохочуйте, хваліть дитину за старанність і зусилля так само, як за досягнення. Помічайте навіть найменші успіхи. Хваліть якнайчастіше. Давайте зрозуміти, що старання й наполегливість часто важливіші результату.
Правило 2. Допомагайте дітям ставити реалістичні цілі. Якщо вони самі або їхні батьки очікують надто великих результатів, невдача може стати руйнівною для їхньої осо¬бистості. Ваша дитина повинна знати, що її особисті, нехай об'єктивно невеликі, порівняно з іншими, досягнення ви¬кличуть у вас таку ж гордість і таке ж захоплення, як найвищі досягнення й перони и інших.
Правило 3. Виправляючи помилки, критикуйте вчинки й дії, а не саму дитину. Припустимо, ваша дитина полізла на високий паркан, утиканий цвяхами. Для того, щоб не зруйнувати позитивну самооцінку, можна сказати приблизно таке: «Лізти на такий паркан небезпечно. Ти міг упасти й розбитися. Не роби більше цього». Руйнівне для самооцінки висловлення звучить так: «Куди ти поліз? У тебе, що, голови на плечах немає?».
Правило 4. Давайте дитині відчути справжню відпові¬дальність. Діти, в яких є обов'язки по дому, вважають себе значущими в родині, членами «команди». Виконання своїх обов'язків вони сприймають як досягнення.
Правило 5. Показуйте й говоріть дітям, що ви їх любите. Поцілунки, обійми, слова «Я тебе люблю!» сприяють тому, що дитина бачить себе в позитивному світлі, приймає себе. Діти ніколи не бувають надто дорослими, щоб їм не повторювати, що вони наймиліші й найдорожчі. Всупереч поширеній думці, неповні сім'ї так само можуть давати дитині основу для позитивної самооцінки, як і повні. Звичайно, за умови, шо взаємини з дитиною міцні і грунтуються на любові.

Урок 4
Як родинні цінності допомагають протистояти тиску?
Наші цінності — це те, у що ми віримо з дитинства. Стан¬дарти поведінки, звичайно виховувані родиною, здаються нам найбільш правильними й важливими. Навіть маленькі діти легко засвоюють, що правильно і що неправильно, і приймають рішення, засновані на сімейних цінностях. Тому сувора система цінностей може допомогти дітям відмовитися від паління і вживання алкоголю.
У кожній родині система цінностей своя. Не існує єдиних стандартів виховання, що попереджають уживання тютюну й алкоголю. Скоріше за все  ваша дитина буде спостерігач і, як сімейні цінності впливають на вашу поведінку, і переймати ваші стандарти поведінки, установки й переконання.
Нижче наведені приклади родинних цінностей, що належать до профілактики вживання тютюну, алкоголю й нар¬котиків дітьми й підлітками:
• наявність особистих переконань або релігійних уявлень. що заперечують вживання алкоголю або наркотиків;
•визнання цінності своєї свободи, цінності прийняття власних рішень; при цьому прагнення бути «як усі», «наслі¬дувати натовп» не є цінністю її стандартом поведінки;
•повага до людського тіла й прагнення того, щоб бути здоровим і красивим; дотримання здорового способу життя:
•переконання, що контролювати свою поведінку слід завжди
Яких з перелічених вище або подібних цінностей ви додержуєтеся, недуже й важливо. Головне, щоб у вашої дитини були здорові стандарти поведінки й цінності, які вона вважає правильними іі важливими. У випадку, коли на неї почнуть тиснути, пропонуючи або навіть змушуючи палити, пити алкоголь чи пробувати наркотики, сімейні цінності допоможуть зберегти контроль над своїми вчинками й залишитися здоровим.

Урок 5
Як поведінка батьків впливає на дитину?
Дослідження показали, шо більшість людей вживають алкоголь або палять так само, як це робили їхні батьки. Виявлено також, що ймовірність паління підвищується в тих дітей, чиї батьки палять. Отже, одні знахідки вчених підтверджують інші. Цікаво, що саме по собі вживання алко¬голю на очах дітей не справляє на них шкідливого впливу. Однак фахівці радять не пити при дітях багато. Демонстрація того, що ви можете, в залежності від ситуації, або зовсім не пити, або пити помірковано, являє хороший приклад, а ви самі слугуєте позитивною рольовою моделлю.
Однак кількість випитого вами алкоголю або випалених сигарет далеко не все у вашій поведінці, що помічає дитина. Діти також бачать, чому ви п'єте або палите, коли ви п'єте, чи п'єте, коли ви за кермом. Чи поєднуєте ви із вживанням алкоголю плавання в річці, керування автомобілем, роботу. Те, як ви ставитеся до пов'язаних із цим небезпек, не лишається непоміченим.
Іноді батьки, що не п'ють і не палять, роблять помилку, не обговорюючи проблему вживання тютюну або алкоголю з дітьми. Ці батьки повинні пам'ятати, що вони, на жаль, не є єдиними зразками і рольовими моделями для своїх дітей.
Одним із прикладів здорової поведінки й позитивної рольової моделі для дитини є батьки, шо організують свята, де алкоголь — не центр події. Поряд з алкогольними пропо¬нуйте своїм гостям безалкогольні напої, ніколи не змушуйте кого-небудь пити, якщо він не хоче, переконайтеся в тому, що ваші підпилі гості не перебуватимуть за кермом по дорозі додому.
Особливо важкий тягар лягає на родини, в яких один з батьків хворіє на алкоголізм. Вчинки хворого на алкоголізм батька і реакція на його хворобу здорової матері, і навпаки, формують небезпечні для дітей у майбутньому моделі по¬ведінки. Нижче наведено кілька правил, яких варто дотримуватися з метою полегшення становища дитини в такій родині:
Не намагайтеся приховати від дітей проблему —захворювання чоловіка або дружини. Діти можуть справитися із ситуацією краще, якщо будуть твердо знати, що один з батьків хворий.
Переконайтеся в тому, що ваші діти розуміють, алко¬голізм — це захворювання, як рак або діабет. У цьому випадку вони можуть зненавидіти хворобу, але продовжувати любити хворого батька або матір.
Дізнайтеся більше інформації про алкоголізм самі, а потім передайте її дітям. Розуміння звільняє, хоча б частково, від страху перед захворюванням.
Відвідайте групу підтримки для родин алкоголіків, допоможіть своїм дітям знайти таку ж групу для дітей, батьки яких хворіють на алкоголізм.
Переконайтеся, шо діти не відчувають, що вони є причиною хвороби в цілому або чергового запою зокрема.
Докладіть зусиль, щоб внести деяку стабільність і порядок, ритуали й традиції в житія вашої родини. Здоровому розвитку дітей сприяють сталість і передбачуваність навколишньою середовища.

Урок 6
Що таке «навички протистояння тиску однолітків»?
Навички протистояння тиску однолітків — це такі вчинки або дії, які батьки можуть виховати у своїй дитині з метою відмови від уживання тютюну, алкоголю й наркотиків. Для виховання протистояння тиску використовуйте п'ять правил, наведених нижче.
Правило 1. Навчіть свою дитину цінувати індивідуальність у людях і в собі самій. У слушний для розмови момент попросіть дитину сказати, що робить вас особливою, ні на кого не схожою, унікальною людиною. Згадайте про людей, яких вона любить, і запитайте, що робить цих людей уні¬кальними індивідуумами. Запитайте, що дитині подобається у своїй власній індивідуальності, додайте до її опису побільше її гарних рис, які вона сама не назве.
Правило 2. Обговоріть разом з дитиною поняття дружби. Попросіть її скласти опис справжнього друга: «друг — це...» і «друг — це не...». Поки вона працює, складіть свій опис друга. Поговоріть, порівнюючи, скільки однакових характе¬ристик у ваших описах, і з'ясуйте, хто ж такий справжній друг.
Правило 3. Навчіть дитину казати людям «ні». Більшість батьків учать своїх дітей бути ввічливими, поважати інших і бути слухняними. Це хороші риси в більшості ситуацій. Однак вони недостатні для того, щоб дитина могла постояти за себе. Дітям потрібна підтримка батьків, щоб сказати «ні» тиску сторонніх дорослих або однолітків. Поясніть дитині, що в деяких ситуаціях абсолютно необхідно наполягати на повазі до себе. Ці ситуації, насамперед, — пропозиція тютюну, алкоголю й наркотиків.
Правило 4. Ознайомтеся з фактичною інформацією про вживання алкоголю й наркотиків молоддю. Бувають ситуації, що провокують тиск із боку однолітків. Підлітки наполегливо пропонують одне одному вжити алкоголь, спробувати наркотики. Ви можете допомогти своїй дитині уникнути таких ситуацій, ввівши спеціальні правила. Наприклад, ваша дитина не піде гратися до своїх друзів, якщо вдома немає нікого з дорослих. Вона не буде ходити на дні народження, що проводяться без догляду дорослих.
Правило 5. Використовуйте тиск однолітків на свою користь. Адже тиск однолітків може бути не тільки негативним, але й позитивним. Наприклад, діти й підлітки позитивно впливають одне на одного в хороших школах, дитячо - підліткових клубах за інтересами, секціях, молодіжних групах. Не так важливо, яку зі шкіл або секцій дитина вибере. Головне, щоб діти в ній дотримували здорових стандартів поведінки і підтримували позитивні цінності одне одного.

Урок  7
Чи допомагають сімейні правила протистояти вживанню тютюну й алкоголю?
Сімейні правила надзвичайно важливі. Дослідження психологів показали, що діти в своєму житті хочуть упорядкованості й поводяться більш відповідально, коли дорослі накладають розумні обмеження на їхню свободу.
Обговоріть з дитиною заздалегідь, якої поведінки ви від неї чекаєте. Що їй потрібно робити і чого не слід робити в рамках очікуваної вами поведінки. Які логічні результати виконання або невиконання встановлених вами правил.
Переконайтеся, що дитина знає: немає і не може бути таких обставин, за яких вона повинна палити, вживати алкоголь або пробувати наркотики. Обговоріть серйозні наслідки порушення цього правила. Докладно обговорювані або навіть записані сімейні правила допоможуть дитині відмовитися від пропозиції спробувати алкоголь або наркотики і будуть сприяти розвитку відповідального ставлення до свого здоров'я і вчинків.
Сімейні правила допомагають дитині відносно легко сказати «ні» в ситуації тиску з боку однолітків. Наприклад, уявіть, що у відповідь на пропозицію групи однолітків запалити дитина говорить: «Ні, спасибі. Мої батьки на минулому тижні сказали, що вони не куплять мені комп'ютер, якщо я буду палити».

Урок  8
Чи можна запобігти вживанню тютюну й алкоголю з нудьги або простої цікавості?
Певна річ. так! Конструктивною відповіддю на запитання буде організація здорової, творчої діяльності дитини. Можливі, як мінімум, два шляхи.
Перший. Підтримуйте участь дитини в гуртках, спортивних секціях; заохочуйте заняття музикою й хоббі, не наполягаючи на тому, щоб вона обов'язково вигравала або домагалася видатних результатів. Неважливо, чим буде займатися дитина. Якшо в неї є здорові інтереси, то ймовірність паління, вживання алкоголю або наркотиків невелика.
Інший шлях, що сприяє здоровій, творчій діяльності дитини. — це шлях спільної діяльності. Опитування дітей показують, що вони люблять, коли батьки проводять з ними час, навіть якщо це пов'язано з виконанням роботи по дому.

Інформація про наркотики
Ваша дитина ще мала і, звичайно, не вживає тютюн, алкоголь і, тим паче, заборонені наркотики. Оскільки кількість молоді, що вживає заборонені наркотики, зростає, вам корисно знати ефекти, пов"язані з їх уживанням.
Інгалянти — загальна назва речовин, пари яких вдихають підлітки з метою досягнення стану сп'яніння. До них належать засоби побутової хімії (аерозолі, речовини для чищення) і бензин.Одноразове вживання інгалянтів може призвести до порушень настрою, оніміння рук і ніг, зорових галюцинацій, удушення і навіть раптової смерті.
Ефекти нетривалого вживання інгалянтів: запаморочення, головний біль, порушення дихання. Ефекти тривалого вживання інгалянтів: головні болі, нудота, болі в животі, порушення нюху й смакових відчуттів, м'язова слабкість, необоротні порушення печінки, легень, нирок і мозку.
Маріхуана — найпоширеніший із заборонених наркотиків. Найчастіше саме маріхуану підлітки пробують вперше.
Ефекти нетривалого вживання маріхуани: сонливість, прискорене серцебиття, почервоніння білків очей, відчуття сухості в роті й у горлі, труднощі орієнтування в часі, у концентрації уваги, координації рухів, погіршення пам'яті та порушення здатності виконання завдань. Ефекти тривалого вживання маріхуани: фізична залежність, загальне зниження сексуальності, ризик безплідності в жінок і чоловіків, ризик виникнення серцево-судин¬них і онкологічних захворювань.
Кокаїн — заборонений наркотик, що належить до групи стимулянтів. Ефекти вживання кокаїну: підвищення артеріального тиску, прискорення серцебиття й дихання, підвищення температури тіла. Ризик, пов'язаний із вживанням кокаїну: порушення психіки, включаючи виникнення «кокаїнового психозу», зниження опірності організму, серцеві напади, інсульти.
Героїн — заборонений наркотик, який швидко спричиняє звикання. Належить до групи опіагів. Звичайно вводиться внутрішньовенно. Одноразове вживання героїну супроводжується підвищенням температури шкіри, сухістю в роті, важкістю в кінцівках, можуть виникати нудота, блювота, сверблячка. При передозуванні героїну може наступити раптова смерть.Ефекти нетривалого вживання героїну: швидко розви¬вається залежність (наркоманія). При вживанні героїну хворий впадає в сонливий стан, під час якого серцебиття й дихання уповільнюються, а розумова діяльність ускладнена. Ефекти тривалого вживання героїну: хронічна залежність з можливістю виникнення синдрому відміни (занепокоєння, болі в м'язах і кістах, безсоння, пронос, блювота, мурашки). Внутрішньовенне введення героїну може супроводжуватися вірусними й бактеріальними інфекціями (СНІД, гепатити), захворюваннями печінки й нирок, артритом, захворюван¬нями серцево-судинної і дихальної систем організму.
Галюциногени — група заборонених наркотиків, шо змі¬нюють сприйняття об'єктивної реальності людиною, наприк¬лад: ЛСД, «магічні гриби» тощо. Ризик, пов'язаний із вживанням галюциногенів, для фізичного здоров'я: підвищення артеріального тиску, прискорене серцебиття, безсоння, порушення координації рухів, зниження порога чутливості до болю, судорожні стани. Ризик, пов'язаний із вживанням галюциногенів, для психічного здоров'я: депресія, тривожність, параноя, втрата контролю за власною поведінкою, жорстокість, порушення психіки, подібні до проявів шизофренії.
Захистимо наших дітей від лиха Батьки на те й батьки, щоб турбуватися про своїх дітей. Так було і так буде завжди. Тільки часи змінюються, а разом з ними й приводи для батьківських тривог. У наші дні батьки хвилюються, коли чують від знайомих страшні історії про підлітків-наркоманів, і коли дивляться по телевізору передачі про наркотики. Поруч і нами живуть батьки, чиї діти потрапили в біду. Їхні відчайдушні й нерідко марні спроби врятувати свою дитину породжують почуття безсилля, іноді вони говорять, що жодна лікувальна або профілактична програма не в змозі їм допомогти. Але не все так безнадійно, як здається. Останні наукові дослідження дозволяють усім нам, бать¬кам і фахівцям, зберігати певний оптимізм навіть у непрос¬тих умовах сучасного життя. Виявляється, кожна дитина володіє великими захисними ресурсами психологічного й фізичного здоров'я. Незважаючи ні на які несприятливі обставини, вона може стати повноцінною людиною й справ¬жнім громадянином. Частина цих захисних ресурсів прямо пов'язана з вашою поведінкою як батьків. Що ж у вашій по¬ведінці важливо для благополуччя дітей?
Нижче наведені практичні поради й ідеї, що довели свою ефективність у посиленні захисних ресурсів дитини. Прочитайте їх і намагайтеся їх дотримуватися, коли це можливо.

Підтримка дитини родиною
Частіше обіймайте, цілуйте дитину, хваліть її. Не думайте, що ваша дитина і так знає, що ви її любите.
Нехай ваша любов до дитини буде виражена словами, тоном голосу й поглядами, що відображають вашу любов.
Це неправда, шо з віком дітям усе менше подобається фізичні контакти з батьками (обійми, поцілунки). Але поважайте дистанцію, встановлювану дитиною.
Хоча б раз на тиждень один вечір робіть щось усією родиною. Нехай усі члени сім'ї подумають і домовляться, що вони хотіли б зробити разом. Поділяйте інтереси дітей.
Якщо у вас двоє дітей, надайте кожному з них можливість індивідуально провести з вами якийсь час. Наприклад: десять хвилин після школи, півгодини перед сном тощо. Дайте їм зрозуміти, що вам теж хочеться побути з ними.
Поговоріть з дітьми про те, як зробити вашу квартиру більш комфортабельною й гостинною для них і їхніх друзів. Вживіть заходів для досягнення цього.

Батьки як приклад соціальних зв'язків
Щодня запитуйте в дитини: «Як справи?» Почніть із простих запитань: «Що було в школі?» Зробіть такі розмови звичкою.
Уважно слухайте дитину. Нехай для неї стане очевидним той факт, що ви цінуєте її думку, знання, поважаєте її почуття.
Нехай дитина самостійно робить те, що вона повинна робити. Одночасно, вона повинна відчувати, що ви можете прийти на допомогу. Негайно приходьте на допомогу, коли вона потрібна.
Деякі діти дуже рухливі: їм потрібно постійно бігати, їм важко спокійно сидіти. Не наполягайте на тому, шоб дитина цілком угамувалася й сіла до того, як ви почнете з нею розмовляти.
Переконайтеся, що коли ви вирішили поговорити з дитиною, для цього є придатне місце. Це може бути її кімната, кухня або будь-яке інше місце. Телевізор повинен бути вимкнений.

Спілкування з батьками
Будьте готові поговорити з дитиною тоді, коли їй це необхідно.
Регулярно запитуйте в дитини про те. шо вона думає, в що вірить, у чому переконана. Приймайте як факт і поважайте ту обставину, що ви згодні далеко не з усім, у чому переконана ваша дитина.
Ніколи не приклеюйте ярлики до переконань дитини: дурниці, нісенітниця. Якшо хочете заперечити, скажіть краше: «Зараз ти в це віриш, але згодом, коли ти станеш доросліше...»
Час від часу проводіть з дитиною цілий день разом. Підіть у зоопарк, у парк, на природу. За цей день ви переговорите про все на світі.
Не думайте, що вашій дитині байдужі події, шо відбуваються у світі: голод, війни, тероризм. Дуже багато дітей важко переживають подібні події. Поговоріть з ними про те, що вони бачили й чули, і заспокойте їх.
Чим менше у вас заборонених тем для розмов з дитиною, тим більше вона з вами буде ділитися. Якшо ви чогось не знаєте й не можете відповісти на запитання дитини, допоможіть їй докопатися до істини. Єдине, про шо вам не слід говорити з дитиною — це про інтимні подробиці вашою особистого життя.

Спілкування з іншими дорослими
Надайте дитині можливість іноді проводити час разом з іншими дорослими: родичами, вчителями, сусідами. Вони можуть позитивно вплинути на дитину.
Іноді приводьте відпустку разом з іншими сім'ями. Тоді ваша дитина отримає досвід спілкування з іншими дорослими і їхніми дітьми.
У багатьох школах є психологи, а в дитячих центрах — консультанти. Навчіть дитину в разі потреби звертатися по допомогу до професіоналів.
Запрошуйте друзів і знайомих у гості разом з дітьми. Не відсилайте своїх дітей в іншу кімнату, якшо гості прийшли без дітей. Приділіть дітям увагу, пограйтеся з ними.
Нехай діти беруть участь у ваших розмовах з гостями.
Заохочуйте дзвінки вашої дитини дорослим, яким вона довіряє, коли їй потрібна порада. Не перешкоджайте зверненню вашої дитини по пораду до інших дорослих.
Якшо у вашої дитини є захоплення, наприклад: музика, велосипед, баскетбол, колекціонування. — надайте їй можливість спілкування з вашим знайомим, у якого таке саме хоббі.
Нехай діти беруть участь у спільній роботі з дорослими.

Участь батьків у житті школи
Поговоріть з кожним із шкільних учителів вашої дитини хоча б раз на рік.

Про сайт

Офіційний сайт Розбишівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Сергіївської ОТГ Гадяцького району Полтавської області.
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…